Concurrentie

Concurrentie

Concurrentie is de strijd tussen verschillende partijen om schaarse bronnen of een doel te bereiken dat door zijn aard slechts voor enkelen is weggelegd.

Er zijn vier vormen van concurrentie:

  1. merk: verschillende merken met hetzelfde product/assortiment
  2. product: verschillende producttypen binnen een bepaalde productgroep
  3. generiek: bedrijven die aan dezelfde klantbehoeften voldoen
  4. behoefte: speelt zich af tussen verschillende soorten behoeften waaraan de consument bereid is geld te besteden. Kies je bijvoorbeeld voor een verre vakantie of een verbouwing van je huis.

Voorbeelden van remmende krachten:

  • klanten kiezen voor alternatieven
  • laag verandervermogen
  • krimpende omzet, bedrijfsresultaat onder druk
  • afnemend bestaansrecht

Voorbeelden van ondersteunende krachten:

  • beter en aantrekkelijker dan bestaande alternatieven
  • tevreden klanten
  • groeiende omzet – marktvolume – continuïteit


Wat je kunt doen om deze kracht positief te beïnvloeden

Analyseer je concurrentiepositie. Ga benchmarken om de concurrentieachterstand of -voorsprong vast te stellen. Kijk goed om je heen. Weet wat er in je markt gebeurt. Spreek ontevreden klanten. Ontdek wat ze nodig hebben, willen en verwachten. Schakel een expert in. Specialisten van branchebureaus vertellen je binnen een uur wat de belangrijkste trends zijn in jouw situatie. Breng belangrijke mensen bijeen om het huidige producten/dienstenpakket te beoordelen ten opzicht van de markt.

Maak vergelijkingen met je drie belangrijkste concurrenten. Analyseer de verschillen. Ook in presentatie, website, verpakking en verdienmodel.

Maak een SWOT-analyse. Analyseer van elke Product – Markt – Combinatie (PMC) de kansen, bedreigingen, sterke en zwakke punten.

Stoot onrendabel aanbod af. Neem je verlies op achterhaalde producten of diensten. Stoot onrendabel aanbod af. Richt je investeringen op producten/diensten waar de klant iets aan heeft.

Kleine verandering – grote gevolgen. Pep met kleine veranderingen de klanttevredenheid op. Geringe wijzigingen in de presentatie of communicatie kan veel uitmaken voor de marktacceptatie. Vind en bepaal welke verbetering het grootste effect zal hebben. Verbeter bijvoorbeeld je leveringsvoorwaarden: gratis opslag, gunstige betaaltermijn of ruime retourmogelijkheden. Verruim je garantie als beste van de branche.

Communiceer nadrukkelijker dan je concurrenten een exclusieve eigenschap van product/dienst. Geef een goed te begrijpen antwoord op de klantvraag : “What’s in it for me?”.

Presenteer je product/dienst anders. Geef je huisstijl een lik verf. Benadruk exclusieve waarde ervaringen van  klanten. Geef een spetterende herintroductie van je product/dienst. Koppel het aan een bekend staand persoon. Nodig iedereen uit, ook oud-klanten.

Verken nieuwe distributiemogelijkheden. Ga de mogelijkheden na door de inzet van webshops, affiliate constructies of koppelverkoop. Smeed allianties met partners in de toegevoegde waarde keten, waardoor jouw exclusiviteit toeneemt.

Investeer in je mensen. Misschien leven ze nog in het “verleden”. Zorg dat ze één gemeenschappelijke visie ontwikkelen en veranderingen omarmen, begrijpen, accepteren en uitvoeren.

Innoveer. Verzamel de mensen die dicht bij de klant staan. Vraag hen te bedenken wat gedaan kan worden om de klant van dienst te zijn en een voorsprong ten opzichte van de concurrent te nemen. Verwelkom alle ideeën. Zet START-Teams* op  kansrijke projecten.

Versterk je flexibiliteit. Flexibiliteit is één van belangrijkste concurrentievoordelen. Train je medewerkers in flexibiliteit door jobrotation. Bevorder intern ondernemerschap. Maak je werkprocessen eenvoudiger en flexibeler.

Blijf alert. Maak er een goed gebruik van om periodiek je concurrentiepositie te peilen en bij te stellen. Reageer op veranderingen in de markt. De samenstelling en vraag van de markt verandert continu. Vraag je team om wekelijks met informatie te komen uit de markt. Maak een bord met informatie van concurrenten. Reserveer elke maand een uur om de concurrentiepositie van jouw dienst/product te toetsen aan trends en ontwikkelingen.

Wil je contact opnemen?

Klik dan op onderstaande button!