Luisteren

Luisteren

Horen doen we allemaal, luisteren is een kunst.

Luisteren bestaat uit belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen.

Door goed te luisteren:

  • vergaar je kennis en word je wijzer
  • verbeter je de relatie met mensen
  • voorkom je moeilijkheden
  • toon je respect en verhoog je de eigenwaarde van de ander
  • vinden mensen je aardig
  • is het makkelijker samen te werken
  • ontdek je wat mensen bezig houdt, wat ze verlangen
  • kun je gericht je eigen idee inbrengen
  • kun je beter onderhandelen

Er zijn 4 hoofdtypen luisteraars:

  • mensgericht: deze luisteraar is geïnteresseerd in de gevoelens van de ander en probeert die beter te begrijpen
  • handelingsgericht: deze luisteraar is heel doel- en taakgericht en hoort het liefst een samenvatting
  • inhoudsgericht: deze persoon luistert naar alles wat ze horen en smullen van details en gaan graag dieper op zaken in om alle kanten van het verhaal te kunnen ervaren.
  • tijdgericht: deze luisteraar gaat efficiënt met zijn tijd om en verslapt zijn luisteraandacht zodra de tijd om is.

Je kunt op drie niveaus luisteren:

  • oppervlakkig: je houdt de grote lijn van het betoog in de gaten, je onthoudt weinig. De conversatie is eenrichtingsverkeer en je gesprekspartner zal niet echt in jou geïnteresseerd raken.
  • inhoudelijk: je houdt de grote lijn van het betoog in de gaten, je onthoudt weinig. De conversatie is eenrichtings-verkeer en je gesprekspartner zal niet echt in jou geïnteresseerd raken.
  • emotioneel: je let op de motieven en zorgen achter het verhaal. Je luistert tussen de regels door naar de bedoelingen en zorgen van de ander. Je toont begrip en informeert naar het waarom van bepaalde gevoelens. Op deze manier kun je tot de kern van de zaak doordringen en toon je respect voor je gesprekspartner..

Voorbeelden van remmende krachten:

  • ontevreden klanten
  • bovengemiddelde faalkosten
  • stress
  • slechte samenwerking

Voorbeelden van ondersteunende krachten:

  • tevreden klanten
  • tevreden medewerkers
  • weinig conflicten

Wat je kunt doen om deze kracht positief te beïnvloeden

Neem een goede luisterhouding aan. Laat de ander uitspreken. Neem een open lichaamshouding aan. Laat je (voor)oordelen en verwachtingen los. Stel je open voor de boodschap van de spreker.

Luister actief. Kijk de spreker regelmatig aan, maak oogcontact, … knik, … hum, geef in eigen woorden terug wat je hoorde. Vat samen. Ga in op wat de spreker zegt. Toon belangstelling voor zijn verhaal.

Luister met al je zintuigen. Hoor wat er wordt gezegd. Kijk hoe je gesprekspartner er bij zit, staat en praat. Voel je eigen emoties als je luistert en wat dat met je doet. Doet de geur ter plekke ook wat met jouw luisterhouding. Wellicht zijn ook jouw spiegelneuronen aan het werk. Let op emoties of emotionele boodschappen van je gesprekspartner. Let op subtiele signalen en lichaamstaal.

Wees nieuwsgierig. Luister als mogelijkheid om meer van de ander te weten te komen. Wissel ideeën uit en word wijzer. Doe een poging in de schoenen van de ander te staan. Leef je in, in wat je gesprekspartner zegt.

Luister voordat je conclusies trekt.

Stel vragen. Nodig de spreker uit om iets te verduidelijken. Stimuleer de ander om over bepaalde aspecten meer te vertellen. Stel relevante vragen zoals “Wat bedoel je met…?” of  “Dus je bedoelt dat…”.

Besef dat iemand soms alleen zijn verhaal kwijt wil. Als iemand met een probleem komt aanzetten weet hij vaak zelf de oplossing al. Geef de ander ruimte zijn verhaal te vertellen en vraag hoe hij verder wil.

Doe aan self-monitoring. Reflecteer tijdens het luisteren op je eigen luisterhouding en geef antwoord op de volgende vragen “Waar let ik nu eigenlijk op?” en “Wat spreekt mij het liefst aan, en wat niet, waar komt dat door?”.

Wil je contact opnemen?

Klik dan op onderstaande button!