12 januari 2021 
2 min. leestijd

Klagers, zagers, zuchters & puffers

Klagers, zagers, zuchters & puffers

Je (her)kent je vast wel.

Klagers, zagers, zuchters & puffers.

Klagers vind je overal.

In elke familie, vriendengroep, projectgroep, team of organisatie.

Zeuren altijd en over van alles, zelfs als alles goed gaat.

Ze zijn meester in iets vinden wat volgens hen niet deugt.

Het zijn wijzers: het ligt altijd aan de ander of aan de omstandigheden.

Kijken nooit in de spiegel: want aan hen ligt het nooit.

Hun focus richt zich vaak op de problemen en geven anderen de schuld.

En met hun houding daalt de sfeer tot het absolute nulpunt.

Remmers

Kortom, klagers zijn de remmers op vooruitgang en (werk)plezier.

En wat bereiken ze hiermee?

Medewerkers om hen heen komen nooit in flow en zo blijft het enorme potentieel onbenut.

Versnellers

Naast klagers zijn de goeden en toppers.

Toppers zijn medewerkers die nooit zeuren, zitten vol energie, zijn de eerste die iets oppakken, werken altijd mee, denken aan een ander of zien oplossingen in plaats van problemen.

Een team bestaat gemiddeld uit 10% toppers.

De goeden veroorzaken nauwelijks problemen en ze helpen elkaar indien nodig.

Over het algemeen zijn zij rustig, betrouwbaar en loyaal.

Ze vallen niet echt op en blinken niet echt uit, en je hebt je nodig.

Deze categorie beslaat gemiddeld 80% van de totale groep.

Effect

Elk team bestaat gemiddeld uit:

  • 10% toppers
  • 80% goeden en
  • 10% klagers.

En die klagers verstieren het voor de overgrote meerderheid.

80 – 20 regel omdraaien

Nu blijkt dat veel managers zo’n 80% van hun tijd aan klagers besteden.

Klagen levert klagers iets belangrijks op.

Aandacht van hun manager.

En negatieve aandacht is ook aandacht.

Maar de keerzijde is dat hierdoor slechts 20% van de tijd overblijft voor de goeden en toppers.

Draai je tijdverdeling als manager radicaal om.

Besteed maximaal 20%, liefst 10% van je tijd aan de klagers.

Ontneem de klagers een podium om te klagen.

Klagers klagen dikwijls om de aandacht af te leiden van hun eigen ondermaatse inzet of incompetentie.

Geen podium, geen klagen zodat de klagers hun eigen tekortkomingen niet meer kunnen verhullen.

Geef de toppers de aandacht die ze verdienen.

De goeden richten zich naar de toppers.

Richt jouw positieve energie aan doelen die je samen wilt bereiken.

Lef & acteertalent

Negeren is iets onnatuurlijks.

Iemand buitensluiten is één van de ergste vormen van asociale omgang.

Ga het oefenen voor de spiegel: acteren.

Richt al je aandacht op de positivo’s, ondanks dat je weet dat de negatieve onderstroom zeker in het begin zal blijven bestaan.

De klagers blijven mopperen en het liefst achter je rug om.

Wees krachtig, trek er niets van aan en negeer hen.

Negeren vergt volharden, want klagers zijn hardnekkig.

  • Hé, … hallo, krijg ik nog aandacht?
  • Hé, … hallo teamleider, krijg ik nog aandacht?
  • HÉ, … HALLO MENEER DE MANAGER, KRIJG IK NOG AANDACHT????!!!

Klagers kunnen immers weinig anders dan klagen.

Het zit in hun DNA.

Toch, volhouden!

Op ten duur merk je dat het klagen vrij snel minder wordt.

De klagers leren steeds beter hun positie binnen het team kennen en voeren al snel stilzwijgend hun werk uit.

De stop er in

Eindelijk de positieve energie lekt niet meer weg.

Alles wat je aandacht geeft groeit

Je stuurt alleen nog maar op de positieve energie van de goeden en toppers.

Dit motiveert hen, geeft hen vleugels en zorgt voor nieuwe dynamiek.

Het is een kwestie tijd en plezier en resultaat komen weer bovendrijven.

Succes!

Over de schrijver
Douwe Polstra is mede founder van DPP2. Sinds 2007 trainer, consultant en van 2BImproved, het blended learning systeem voor competentieontwikkeling. Vanuit zijn passie voor leren en performanceverbetering richt hij zich de laatste jaren op de lerende organisatie. Want hierdoor blijven mensen gemotiveerd, flexibel en realiseren grootse prestaties. Met aandacht en plezier.
Reactie plaatsen