Waarom een Lerende Or​​​​ganisatie ?

Vier redenen waarom een Lerende Organisatie belangrijk is 

voor medewerkers en  de toekomst van organisaties

Reden 1


De grote uitdaging!

We moeten met onze organisaties overleven in een wereld die steeds sneller verandert, complexer en onzekerder wordt.

We hebben het dan over effectief omgaan met de VUCA-wereld:

  • Volatile        >> vluchtig
  • Uncertain   >> onzeker
  • Complex      >> complex
  • Ambiguous  >> dubbelzinnig

In de “gemiddelde” organisatie verstarren medewerkers omdat ze stress ervaren door deze VUCA factoren.

Zij houden zich logischerwijs vast aan datgene wat ze (nog) kennen en doen er alles aan om hun veilige situatie te handhaven.

Hoe maak je zulke medewerkers weerbaar en flexibel?

Het korte antwoord is: 

leer mensen omgaan met (gesimuleerde) nieuwe situaties en lastige problemen.

Dé competentie die maakt dat je organisatie klaar is voor vandaag en morgen.

Bergbeklimmers bezitten deze competentie als geen ander omdat ze verwacht maar vooral ook onverwacht moeilijke momenten moeten overwinnen. Ter plekke hebben zij baat bij de trainingen die ze vooraf volgden, om tijdens zulke situaties te overleven.


“Het is niet de sterkste soort die overleeft, of de meest intelligente. Het is degene die zich het beste aanpast.”

[Charles Darwin]

Reden 2

Onderzoek van Gallup [2018] toont aan dat slechts 1 op 10 medewerkers intrinsiek – van binnenuit – is gemotiveerd.

Dat vinden wij ook super laag.

De meeste medewerkers zijn dus ongemotiveerd of zelfs contraproductief.

Hoe verhoog je de motivatie van medewerkers?

Eén van de beste manieren te motiveren is iemand in de leerstand krijgen en houden.

Ga maar eens bij jezelf na.

Als je ontdekt dat je door leren eerder jouw doel bereikt, motiveert dat om verder te leren.

Ook Gallup [2018] toont aan dat er een directe relatie is tussen leren en het motivatieniveau.

Als je mensen (continu) interessante leerthema's aanbiedt, ervaren ze op termijn het nut van leren.

Leren biedt voordelen voor:

  • de persoon in kwestie
  • het team
    • klanten & leveranciers en
  • de organisatie, inclusief reputatie en aantrekkelijkheid voor nieuwe medewerkers

Mensen die vrijwillig leren, beleven meer werkplezier, werken beter samen en leveren hogere prestaties!

Zo ontwikkel je een gemeenschappelijke visie

Reden 3

Als de kwaliteit van medewerkers verhoogt, heeft dat direct positieve gevolgen voor het prestatieniveau van de organisatie.

Zowel Gallup [2018] en Bersin [2010] tonen aan dat medewerkers in een lerende organisatie:

  • bekwamer zijn in hun competenties (gedrag) en vak
  • ervaren dat leren hun veiligheid(sgevoel) verhoogt
  • verbeteren & vernieuwen als tweede natuur bezitten
  • eerder nieuwe mogelijkheden ontdekken
  • veranderingen ervaren als een kans
  • meer kennis bezitten en toepassen
  • sneller operationeel inzetbaar zijn.

Hoeveel beter presteren Lerende Organisaties?

Studies over Lerende Organisaties van Bersin & Associates maken hard dat:

  • 46% introduceert sneller innovatie op de markt
  • 37% bereikt een hogere productiviteit
  • 34% scoort een hogere klanttevredenheid
  • 26% levert betere kwaliteit
  • 58% is voorbereid op nieuwe ontwikkelingen
  • 17% is marktleider

Reden 4

Eén van de krachtigste manieren om inhoud te geven aan de Lerende Organisatie is werken met lerende praktijkteams.

Een groep gemotiveerde medewerkers die gaande weg de rit leren om organisatiedoelen te bereiken.

Waar kan ik lerende praktijkteams voor inzetten?

Het aardige is dat de mogelijkheden onbegrensd zijn!

Veel organisatiedoelen komen hiervoor in aanmerking, zoals:

  • realiseren van project X binnen 100 dagen.
  • verlagen van het ziekteverzuim van 4,2% naar 2,5%.
  • verlagen van de faalkosten met € 160.000,- 
  • verkorten van de levertijd van product X van 24 naar 15 kalenderdagen
  • verhogen van de voorraadbetrouwbaarheid van het magazijn verbeteren van 85% naar 97%.


Praktijkteams tonen hun grootste waarde bij operationeel getinte doelen.

Ontwikkel een lerende organisatie en je medewerkers zijn gemotiveerder en leveren betere prestaties

De clou

Wil jij vaardige, gemotiveerde, flexibele medewerkers in je organisatie?

Overweeg het serieus om het eens anders te doen!

Wanneer start jij?