06 januari 2021 
9 min. leestijd

Stapsgewijs veranderen is goud

Stapsgewijs veranderen is goud

Dat je een nieuw team onder je hoede krijgt en dat je fris aan het roer staat, vol zit met nieuwe plannen? En dat je het deze keer helemaal gaat maken.

Met gezonde ambitie en enthousiasme wil je grote veranderingen doorvoeren. Op papier ziet het er allemaal mooi uit. Ook jouw bazen vinden het prima! Eindelijk de grote doorbraak in korte tijd realiseren. Jij bent de leider naar hun hart.

Maar ….

…. één of meerdere grote wijzigingen doorvoeren, vergt veel tijd en energie.

Het meest onderschatte element van een transitieproces is de mens.

Hoe komt dat toch?

  • Het zijn toch goede plannen die je voorstelt?
  • Het management is je grote supporter!
  • Jij hebt de energie om de kar te trekken!

Wat voor jou zo logisch lijkt is voor een ander één grote bedreiging. En die bedreiging ontstaat in ons brein. Ons overlevings- ofwel reptielenbrein houdt ons op de plaats. Want dit oudste brein heeft namelijk maar één hoofdtaak: zorgen dat jij overleeft! En als het brein niet weet wat een verandering gaat betekenen zal die zijn hakken in het zand zetten. Automatisch zonder dat je het echt doorhebt.

Daarom is ieder mens tegen veranderingen, tenzij jij je heel veilig voelt bij de gewenste uitkomst van zo’n verandering. Bijvoorbeeld als je ergens pijn hebt, ben je bereid om een andere levensstijl aan te nemen omdat je daarmee van je pijn afkomt.

Kortom …

… ons brein vindt het heerlijk om te weten wat er morgen gebeurt. Het is niet zozeer de verandering als wel de onzekerheid, die de mens nerveus maakt.

Het brein houdt dus niet van verrassingen, je weet immers wat je nu hebt en het is altijd maar afwachten wat je ervoor in de plaats krijgt.

Zelfs als de voorgestelde uitkomst jou een groot voordeel biedt, is het brein nog terughoudend om veranderingen te omarmen. Zelfs als je met goed verstand bedenkt dat een verandering goed voor je is, is het de biologie van je oerbrein die je tegenhoudt.

Biologie?

Ja, zo simpel is het. Hormonen houden je tegen, zonder dat je door hebt. Stofjes die jouw lichaam tegenhouden om mee te gaan met het avontuur dat “gouden bergen” belooft.

Een grote stap en het overlevingsbrein kan het niet meer overzien en zal in de weerstand gaan.

Daarom kosten grote veranderingen veel tijd en energie. Bovendien worden veelal onnodige risico’s genomen. Medewerkers raken gefrustreerd omdat de eerste gewenste resultaten achterblijven, ze verlangen weer naar de oude situatie van rust en routinematig werken.

Waarom zo rigoureus?

Het kan ook anders.

Kleine of geleidelijke veranderingen, vindt het oerbrein best acceptabel.

Een kleine stap zetten, betekent:

  • heldere introductie van de verandering
  • voldoende tijd om aan het nieuwe idee te wennen
  • tijd en mogelijkheden krijgen om te veranderen naast het gewone werk

Geleidelijk veranderen biedt 5 voordelen:

  1. het vraagt veel minder energie van de aansturing en uitvoering
  2. kleine stapjes zetten mensen sneller
  3. het effect van een kleine stap is eerder merkbaar
  4. je neemt kleinere risico’s
  5. voldoende tijd om klanten goed te blijven bedienen

Slaagt een kleine verandering?

Tijd voor een feestje!

En die positieve energie creëert het momentum voor de volgende kleine stap.

Immers het is leuker om naar het volgende feestje toe te werken dan ploegen en soppen in de modder van een groot veranderproject.

Als het goed is, merken (interne) klanten dat zaken beter verlopen. Misschien niet direct maar wel op de langere termijn.

Medewerkers blijven voor klanten bereikbaar en leveren steeds weer betere producten of diensten. Klant hebben niets aan gefrustreerde of balende medewerker omdat ze in een moeizaam verandertraject zitten.

Tien kleine veranderingen zijn makkelijker en daarmee leuker dan één grote. Ze leiden minder af van het werk, dat ook door moet gaan. En mislukt een kleine verandering? Geen man overboord en het team is ongevraagd een interessante leerervaring rijker.

Leer van topsporters. Die hebben tot doel om het elke dag steeds ietsje beter te doen. Bijvoorbeeld 0,2% per dag beter presteren, betekent in 10 dagen 2% beter en in 100 dagen 20% beter. Die 0,2% lijkt niets maar maakt uiteindelijk het grote verschil. Realiseer je dat geen enkele topsporter in één keer een progressie boekt van 20%. Dat gaat altijd geleidelijk.

In het bedrijfsleven is het niet anders.

Omdat veranderen zo langzaam gaat, is het van belang om het verschil steeds te meten.

Nodig om te weten:

  • wat je startpunt is
  • welke progressie je maakt
  • wanneer je voor- of achter loopt
  • wat het resultaat van een ingreep is
  • wanneer het tijd is voor een feestje

Veranderen is veel situaties een kwestie van leren en doen.

En als leren de standaard wordt, dan is veranderen de logische constante.

We noemen dat dan een Lerende Organisatie. Met de inzet van Lerende PraktijkTeams combineer je de dagelijkse praktijk en leren.

Ligt er een uitdagende verandering?

Overweeg de succesformule door een Lerend Praktijkteam in te richten: de motor van de Lerende Organisatie.

Spannend om te doen, nog leuker om te ontdekken dat je als team straks nog grotere uitdagingen aankan.

1. Leren activeert het dynamische brein

Zelf doen = zelf leren. Dit bevorder je door spelletjes, rollenspellen, brainstormen, leerprojecten en de praktijk. De werkplek is de belangrijkste leerplek voor ons brein. Daar waar het geleerde wordt toegepast en waar we echte feedback ontvangen.

Samen leren, motiveert nog meer en leidt tot meer en betere ideeën en resultaten

2. Leren motiveert, samen leren nog veel meer

Als we leren, motiveert dat om beter te presteren. Samen leren verhoogt het commitment en verstevigt de onderlinge samenwerking. Oprechte feedback in een veilig team brengt mensen tot grote hoogten.

Mensen met een groei- of dynamisch brein, leren graag, zijn gemotiveerd, hebben een hoge frustratietolerantie en leveren grote prestaties

3. Teamleden ontwikkelen een groeimindset

Mensen met een groeimindset hebben de  overtuiging hebben dat in principe alle capaciteiten ontwikkelbaar zijn. In principe kun je alles ontwikkelen, mits je er maar voldoende tijd en aandacht aan besteedt.

4. Teamleden focussen op beter, elke dag beter

Teams met een groei mindset balen als ze falen, maar vinden steeds weer manieren om iets beter te worden. Fouten maken hoort daar gewoon bij, ze zijn onderdeel van het leerproces.

Door ieder dag weer iets bij te leren, bereik je uiteindelijk je doel.

5. Het team gaat door, ook wanneer het lastig wordt

Mensen met een groeimindset kunnen goed met frustraties omgaan. Zij ervaren inspanning als dé manier om te groeien.

Een Lerend Praktijkteam met een groeimindset houdt het dus veel langer vol.

6. Teamleden staan open voor feedback

Als je jezelf wilt ontwikkelen, als je focust op het steeds iets beter worden en je weet dat vol te houden, dan wil je ook graag gebruik maken van feedback. Feedback helpt je immers om jezelf te spiegelen. Wat doe je goed, wat kan er beter.

Vanuit het perspectief van een groeimindset is feedback essentieel om verder te komen.

7. Lerende Praktijkteams presteren beter!

De DPP2- stap-voor-stap methode heeft alle ingrediënten voor Lerende Praktijkteams om hun leercasus met succes te realiseren. Leren – werken en presteren gaan hiermee hand-in-hand.

Medewerkers worden en blijven zo flexibel, weerbaar, gemotiveerd en betekenisvol. Zo leg je de basis voor de Lerende Organisatie. Maak medewerkers weerbaarder, flexibeler en verhoog hun doorzettingsvermogen (AQ)

8. Goed voorbeeld doet volgen

Voorbeeldgedrag is de meest krachtige manier om anderen te beïnvloeden.

Lerende Praktijkteams die met succes hun leercasus afrondden, laten anderen zien dat het kan >> met plezier lerenderwijs doelen bereiken!

Het brein houdt van veiligheid, structuur en patronen. Een verandering zet ieders oerbrein op scherp en zal automatisch in de weerstand schieten als een verandering te groot, te complex, te risicovol is.

Hou het daarom simpel, klein en overzichtelijk.

Zodat iedereen het begrijpt.

Haal de kou uit de lucht.

Laat iedereen meedenken.

Lerend veranderen in kleine stappen.

Dat is goud!

Dan is het snel weer tijd voor het volgende feestje.

 

Over de schrijver
Douwe Polstra is mede founder van DPP2. Sinds 2007 trainer, consultant en van 2BImproved, het blended learning systeem voor competentieontwikkeling. Vanuit zijn passie voor leren en performanceverbetering richt hij zich de laatste jaren op de lerende organisatie. Want hierdoor blijven mensen gemotiveerd, flexibel en realiseren grootse prestaties. Met aandacht en plezier.
Reactie plaatsen