04 april 2021 
11 min. leestijd

Waarom een lerende organisatie?

Waarom een lerende organisatie?

Vier redenen waarom een Lerende Organisatie zo belangrijk is voor medewerkers en de toekomst van de organisatie

In een Lerende Organisatie zijn medewerkers weerbaarder en gaan flexibeler om met veranderingen en toenemende complexiteit.

De grote uitdaging! We moeten met onze organisaties overleven in een wereld die steeds sneller verandert, complexer en onzekerder wordt.

We hebben het dan over effectief omgaan met de VUCA-wereld:

  • Volatile (vluchtig)
  • Uncertain (onzeker)
  • Complex (complex)
  • Ambiguous (dubbelzinnig)

In de “gemiddelde” organisatie verstarren medewerkers omdat ze stress ervaren door deze VUCA factoren.

Zij houden zich logischeswijs vast aan datgene wat ze (nog) kennen en doen er alles aan om hun veilige situatie te handhaven.

Hoe maak je zulke medewerkers weerbaar en flexibel?

Het korte antwoord is: leer mensen omgaan met (gesimuleerde) nieuwe situaties en lastige problemen.

Dé competentie die maakt dat je organisatie klaar is voor vandaag en morgen.

Bergbeklimmers bezitten deze competentie als geen ander omdat ze verwacht maar vooral ook onverwacht moeilijke momenten moeten overwinnen. Ter plekke hebben zij baat bij de trainingen die ze vooraf volgden, om tijdens zulke situaties te overleven.

“Het is niet de sterkste soort die overleeft, of de meest intelligente. Het is degene die zich het beste aanpast.”

[Charles Darwin]

In een Lerende Organisatie zijn medewerkers beter gemotiveerd.

Onderzoek [Gallup, 2018] toont aan dat slechts 1 op 10 medewerkers intrinsiek – van binnenuit – is gemotiveerd.

Dat vinden wij super laag.

De meeste medewerkers zijn dus ongemotiveerd of zelfs contraproductief.

Hoe verhoog je de motivatie van medewerkers?

Eén van de beste manieren te motiveren is iemand in de leerstand krijgen en houden.

Ga maar eens bij jezelf na.

Als je ontdekt dat je door leren eerder jouw doel bereikt, motiveert dat om verder te leren.

Ook Gallup [2018] toont aan dat er een directe relatie is tussen leren en het motivatieniveau.

Als je mensen (continu) interessante leerthema’s aanbiedt, ervaren ze op termijn het nut van leren.

Leren biedt voordelen voor:

  • de persoon in kwestie
  • het team
  • de organisatie en
  • klanten.

Mensen die vrijwillig leren, beleven meer werkplezier, werken beter samen en leveren hogere prestaties!

Lerende Organisaties presteren significant beter

Als de kwaliteit van medewerkers verhoogt, heeft dat direct positieve gevolgen voor het prestatieniveau van de organisatie.

Zowel Gallup [2018] en Bersin [2010] tonen aan dat medewerkers in een lerende organisatie:

  • bekwamer zijn in hun competenties (gedrag) en vak
  • ervaren dat leren hun veiligheid(sgevoel) verhoogt
  • verbeteren & vernieuwen als tweede natuur bezitten
  • eerder nieuwe mogelijkheden ontdekken
  • veranderingen ervaren als een kans
  • meer kennis bezitten en toepassen
  • sneller operationeel inzetbaar zijn.

Hoeveel beter presteren Lerende Organisaties?

Studies over Lerende Organisaties van Bersin & Associates maken hard dat:

  • 46% introduceert sneller innovatie op de markt
  • 37% bereikt een hogere productiviteit
  • 34% scoort een hogere klantteverdenheid
  • 26% levert betere kwaliteit
  • 58% is voorbereid op nieuwe ontwikkelingen
  • 17% is marktleider

Lerende Organisaties realiseren hun doelstellingen sneller en beter

Eén van de krachtigste manieren om inhoud te geven aan de Lerende Organisatie is werken met lerende praktijkteams.

Een groep gemotiveerde medewerkers die gaande weg de rit leren om organisatiedoelen te bereiken.

Waar kan ik lerende praktijkteams voor inzetten?

Het aardige is dat de mogelijkheden onbegrensd zijn!

Veel organisatiedoelen komen hiervoor in aanmerking, zoals:

  • Het ziekteverzuim verlagen van 4,2% naar 2,5%.
  • De faalkosten verlagen met € 160.000,- [op jaarbasis].
  • De levertijd van product X verkorten van 24 naar 15 kalenderdagen.
  • De voorraadbetrouwbaarheid van het magazijn verbeteren van 85% naar 97%.
  • Realiseren van project X binnen 100 dagen.

Praktijkteams zet je bij voorkeur in bij operationeel getinte doelen.

Ofschoon ontwikkelthema’s ook heel goed passen in dit concept.

Wat is een praktijkteam?

Praktijkteam is een groep medewerkers dat als opdracht meekrijgt om een specifiek (team)doel te bereiken. De medewerkers hebben hiervoor nog niet de benodigde kennis en vaardigheden om dit zonder hulp te realiseren. Dat betekent dat ze hiervoor moeten investeren om dit teamdoel te bereiken:

  • eigenaar voelen van het teamdoel → “Ja, dit willen wij met z’n allen bereiken.
  • vertalen van teamdoel naar casus → “Ja, deze concrete klus kunnen we klaren.
  • vaststellen van de leeruitdaging → “Ja, wij hebben om deze competenties aan te leren.
  • samenstellen van het winning team → “Met deze mensen gaat het lukken.

Een praktijkteam benut vervolgens al haar IQ, EQ en AQ om hun teamdoel te bereiken.

  • IQ   →  Intelligentie Quotiënt
  • EQ  →  Emotionele Quotiënt
  • AQ  →  Aanpassings Quotiënt

Met behulp van teamleren zijn mensen instaat grootse doelen te bereiken

Ga ook aan de slag met Lerende Praktijkteams. Al lerend en doende doelen bereiken. Deze aanpak is de basis van onze programma’s. Praktisch en resultaatgericht.

Lerende organisaties werken met lerende praktijkteams om lerenderwijs hun organisatiedoelen te bereiken.

Hierdoor worden hun medewerkers vaardiger, flexibeler, bezitten meer kennis, voelen zich veiliger en weerbaarder.

Wanneer start jij met de Lerende Organisatie?

Over de schrijver
Douwe Polstra is mede founder van DPP2. Sinds 2007 trainer, consultant en van 2BImproved, het blended learning systeem voor competentieontwikkeling. Vanuit zijn passie voor leren en performanceverbetering richt hij zich de laatste jaren op de lerende organisatie. Want hierdoor blijven mensen gemotiveerd, flexibel en realiseren grootse prestaties. Met aandacht en plezier.
Reactie plaatsen