Een lerende organisatie is een organisatie die haar medewerkers in staat stelt de dienstverlening aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving door scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren.
[Wikipedia]
Artikelen in Kennisbank: Organisatieleren
In de Lerende Organisatie zijn medewerkers gemotiveerd om te leren en zich continu te ontwikkeling om organisatie- en persoonlijke doelen te realiseren.
Ze hebben een nieuwsgierige en initiatiefrijke houding.
Medewerkers beheersen de 5 disciplines
Medewerkers beheersen de 5 disciplines
Hij ontwikkelde hiervoor de vijf disciplines van de Lerende Organisatie:
Discipline 1: Gemeenschappelijke Visie
Een gelijke visie, een gelijke richting voor iedere medewerker geeft een gebundelde kracht naar het doel.
Discipline 2: Mentale Modellen
De organisatie is als geheel, belangrijker dan het individu. Het organisatie belang staat altijd boven het individuele of afdelingsbelang.
Discipline 3: Persoonlijk Meesterschap
Inspiratie voor een proactieve (leer)houding voor persoonlijke groei, via interessante en nuttige leercasussen in een positieve leeromgeving.
Discipline 4: Teamleren
Zonder teamleren geen Lerende Organisatie. Teamleren is veel krachtiger dan een individueel optreden.
Discipline 5: Systeem denken
Alles is met elkaar verbonden. Elke inbreng is belangrijk en heeft een gevolg voor anderen. Zie en herken het totaal. Iedereen is verantwoordelijk.
Iedereen werkt aan de 6 succesgebieden
Het bureau Bersin toont in diverse studies de grote waarde van de Lerende Organisatie aan.
Zij ontdekten zes succesgebieden.
Succesgebied 1: Bouwen aan vertrouwen
Medewerkers hebben vertrouwen in de organisatie en hun leidinggevenden – Mensen ervaren een veilige leeromgeving waarin zij mogen leren en fouten maken.
Succesgebied 2: Waarde van leren aantonen
Organisaties tonen de waarde van het leren aan via beoordelingen en publicaties – Organisaties faciliteren vanuit dit oogpunt het leren.
Succesgebied 3: Medewerkers staan in hun kracht
Leidinggevenden en collega’s zetten medewerkers in hun kracht door aan te moedigen, het belonen van initiatieven en het geven van positieve feedback.
Succesgebied 4: Kennis delen als kracht
Informatie wordt ruim gedeeld binnen de organisatie – Iedereen is belangrijk om informatie te geven over de markt, klanten en leveranciers.
Succesgebied 5: Leren verbonden aan reflecteren
Reflecteren op gedrag en prestaties van medewerkers gaat steeds gepaard met de weg van leren om het beter te doen – Feedback wordt gegeven om van te leren
Succesgebied 6: Organisatieondersteuning voor het leerproces
Leidinggevenden stimuleren het leren als onderdeel van hun coaching – Organisaties faciliteren qua tijd en budget het leren.